Fototriss del 158 "Inramad"


Välkommen in i Habo kyrka som är ramen till min triss




Sätt dig ner och se dig omkring...



Höj din blick över altaret...



Fortsätt att titta dig omkring.
Vart du än blicken vänder möter du konst i form av målningar och skulpurer...




Att kliva in i Habo kyrka är som att kliva direkt in i ett fantastiskt konstverk.



Kyrkan fick sitt nuvarande utseende 1723. Den är byggd nästan som en katedral med läktare runt hela kyrkan. Kyrkan avspeglar den gamla tiden genom att man har kvar logerna för det finare folket, bänkar för bönderna och läktare för torpare, drängar och pigor. Målningar från katekesen, täcker hela kyrkan från golv till tak. Konstnärerna hette Johan Kinnerus och Johan Christian Peterson och var båda från Jönköping. (Informationen hittad här)


Jag vet att det blev fyra foton i min triss men fotot på Habo Kyrka
är bara min symboliska ram till min triss.
Så jag hoppas jag är ursäktad :)


Fortfarande lite yr av att titta runt på alla målningar höll jag på att glömma att det pågår en tävling i veckans fototriss. Vinsterna kommer från Coolstuff och här hittar du deras julklappssida.

Fler tolkningar av temat inramad hittar du på Fototriss!





Fototriss | |
#1 - - Barnens Hjältar:

Vilken fantastiskt fin kyrka! Verkligen som att kliva in i ett konstverk!

#2 - - Marie-Louise:

Vilken otroligt vacker kyrka. Snyggt trissat.

#3 - - 4U2:

Gillar tonerna av brunt!

#4 - - Cici:

Triss eller inte, en otroligt utsirad och vacker kyrka som du visar med dina bilder.

#5 - - Pialotta:

Vacker kyrka och dina tre bilder är fantastiska :)

#6 - - Eva:

Vilken häftig kyrka! Fina bilder!

#7 - - Oliver:

Vackra bilder på en vacker triss! Och du är ursäktad. Ingångsbilden är perfekt!

#8 - - cat:

Fantastiskt vacker kyrka och en underbar bakåtblick i historien.

#9 - - Axart:

Väldigt fina konstverk i den kyrkan, vackert fotat:)



ha en fin kväll/AX

#10 - - Sister Moonshine:

Vackra bilder från en vacker kyrka. Fin tri... förlåt kvart... nä, vad blir det? Fina bilder var det iaf.

#11 - - SigridfraEnget:

Vilken kyrka!!

#12 - - Cina via Gizmo:

WOW, detta ska jag absolut komma ihåg om jag kommer till dom krokarna.. Fantastiskt vackert.

#13 - - Anneli - A'la Foto:

ÅH jag gillar kyrkor! Denna var ju helt fantastisk!!!! Nu funderar jag stenhårt på var Habo är?!?! Dit vill jag! :O))

#14 - - Lena A:

Å så vackra bilder, vackert fångat! Nu bara måste jag dit och titta och fota känner jag. Varje gång vi åker förbi så säger jag nästa gång, då stannar vi. Nu är det alldeles snart "nästa gång"..

#15 - - Anita:

Vackra kyrkbilder och månghundraårig kultur. Det finns så mycket vacker konst i kyrkor som gör kyrkor väl värda ett besök.

#16 - - Jah Hollis:

Fina bilder förvisso, fast det är ju ett fyrtal. :-)

#17 - - Paul Crnic:

Fin triss.

#18 - - LenaHertz:

Vilken juvel och fint fotad.

Upp