Funderingar...

Många är vi nog som denna helg sitter lite smått chockade över Terje Hellesö's erkännade om de fejkade lodjursbilderna. Vill redan nu säga att detta inlägg egentligen inte handlar om honom och hans tilltag. Dessa diskussioner drivs tillräckligt på andra forum. Och jag tänker inte döma andra. Men det här fick mig ändå att fundera. Många av oss efterbehandlar våra foton i efterhand. Själv har jag precis börjat kursen, Digital bildbehandling (i photoshop) som utgår från HLK i Jönköping. Men vad är okej? Hur mycket är okej? För mig? För andra? När kan jag fortfarande kalla mitt foto just för ett foto? Det här är säker olika för oss alla men jag funderar över att istället för att kalla mig (amatör)fotograf istället ska kalla mig för bildskapare framöver. I dagens läge är inte min foton särskilt mycket photoshopade men med mer kunskaper kommer jag säkert göra det! (Däremot att montera in andras foton i mina för att skapa nya bilder och kalla dem för mina känns väldigt främmande)

Kan tipsa om boken Bild & Budskap av Bo Bergström (Ny upplaga 2011, kurslitteratur på Digital Bildbehandling) Har bara läst första kapitlet ännu men den verkar väldigt lovande ;)

Lite söndagsfunderingar från mig...
Om mig... | |
Upp